Opslag in de cloud.

Wil jij met je bedrijf overstappen op werken in de cloud? Dan ben je vast op zoek naar de juiste clouddienst; er is namelijk genoeg keuze. Op deze pagina leggen we je alles uit over opslag in de cloud en vergelijken we een aantal clouddiensten.

Wat betekent opslag in de cloud?

Kort gezegd, kun je dankzij een clouddienst je bestanden overal en nergens opslaan. En vervolgens kun je ze weer overal en nergens gebruiken. Het plaats- en tijdonafhankelijk werken wordt dan ook gezien als het grote voordeel van werken in de cloud. Daarnaast wordt het mogelijk om online samen te werken in projectteams, aangezien de gezamenlijke documenten in de cloud zijn opgeslagen. Werknemers kunnen gelijktijdig in hetzelfde document werken en met elkaar chatten.

Gratis opslagruimte in de cloud

Een ander voordeel van clouddiensten is dat je minder geld hoeft te investeren, omdat je nu eenmaal niet werkt met eigen servers. Veel bekende clouddiensten (zoals iCloud, Google G Suite, Microsoft 365 en Dropbox) bieden gratis opslagruimte, maar hier zit vaak wel een maximale hoeveelheid aan van bijvoorbeeld 500 GB. Heb je de gratis opslagruimte verbruikt en wil je meer opslaan? Dan koppelt de clouddienst hier vaak een abonnement aan.

Opslag in de cloud: is het veilig?

Hoewel de data-opslag buiten je organisatie ligt, kun je erop rekenen dat opslag in de cloud veilig is. De bestanden worden namelijk versleuteld opgeslagen en de datacentra worden goed beveiligd tegen hackers.

Cloudopslag vergelijken

Microsoft Office365 en Google G Suite zijn de twee populairste clouddiensten. Daarom sommen we graag een korte cloudopslag-vergelijking voor je op:

  • Kosten: Google G Suite is over het algemeen goedkoper dan je bestaande IT situatie én goedkoper dan Microsoft Office365.
  • Gebruiksgemak: Microsoft Office365 is voor veel mensen een vertrouwde omgeving en de documenten hebben een gangbaar formaat. Je kan alles in je omgeving zelf instellen, waardoor het fijn werkt. Voor Google G Suite geldt dat medewerkers er over het algemeen wat langer aan moeten wennen.
  • Flexibiliteit: Google G Suite is een ideale omgeving om in samen te werken. Bij Microsoft Office 365 zien we hierin nog wat verbetermogelijkheden.
  • Veiligheid: Google G Suite wordt als veiliger beschouwd dan Microsoft Office365.

Gratis opslagruimte in de cloud

Begin je met werken in de cloud, dan ben je afhankelijk van goede internetverbindingen. Het is daarom belangrijk om hier voldoende in te investeren. Bij IC-Automatisering zijn we niet alleen gespecialiseerd in cloudoplossingen, maar ook in automatisering. Een goede internetverbinding verzorgen wij dus zonder problemen. Overstappen op werken in de cloud?